Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Khamis, 18 April 2013

KERANA C.I.N.T.A :)

''Cinta itu cahaya sanubari. Kurniaan Tuhan, fitrah insani.
Dan di mana terciptanya cinta. Di situ rindu bermula.''
- Kerana Cinta: IN TEAM ft MESTICA-



Cinta itu hadir tanpa dipinta. Cinta itu fitrah. Cinta itu anugerah. Dan kadang-kadang perasaan cinta yang hadir dalam diri itu datang sebagai ujian untuk melihat sejauh mana kita meletakkan cinta-NYA dalam hati dan diri kita. Untuk melihat setinggi mana kita mengutamakan DIA sebelum ''dia.''
Kerana terlalu mengejar dan menunggu cinta manusia, cinta Yang Esa terabai. Amanah terhadap diri sendiri, ibu bapa dan agama entah ke mana. Kita lalai. Memang, manusia sifatnya lupa. Lupa dan tidak sempurna. Perlu dikejutkan iman yang sedang tidur. Memang, saya sendiri tidak pernah menyalahkan cinta. Cinta itu suci. Aku pernah merasakan ''cinta'' itu. Ya, cinta Allah terhadap diriku sebagai hamba-NYA. Walaupun berulang kali aku menjauhinya-NYA, DIA tidak pernah meninggalkan aku keseorangan. Malah, semakin hari, semakin dekat.

"Dan apabila hamba2-Ku bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi perintah-Ku dan beriman kepada-Ku, agar mereka memperoleh kebenaran."-(Al-Baqarah;186)

Cinta Muhammad Rasulullah terhadap diri dan umat baginda. Setiap malam baginda Muhammad S.A.W menangis memohon keampunan dari Al-Rahman untuk mengampuni dosa-dosa umatnya. Sebagaimana diceritakan.
"Kamu gembira, wahai Aisyah?"
Aisyah menjawab :
"Pastinya, ya Rasulullah. Engkau telah mendoakan 
agar aku diampunkan seumur hidupku."
Rasulullah kemudian berkata :
"Itu adalah doaku untuk umatku setiap malam."
Allah. Allah. Allah T_T
Allahumma sholli'ala saiyyidina Muhammad.
Wa'ala aliy Muhammad.
 Cinta mak dan ayah yang tidak pernah berkurang terhadap aku dan adik-adik. Ketawa bersama, menangis bersama. Semoga sahaja diri ini mampu memimpin tangan mereka kejannah-NYA bersama. Allahumma amiiinn.
Orang yang meletakkan cinta Allah dan Allah dalam hatinya, sebenarnya dia telah memiliki segala-galanya. Cinta antara LELAKI dan PEREMPUAN memang kadang-kadang buat kita gagal menggunakan akal logik dalam memahami perasaan. Cinta sebegini mampu membuatkan kita hilang KEWARASAN. Berlainan pula dengan cinta kepada ALLAH, yang lebih berdasarkan kepada kepercayaan dan pegangan seseorang. Lebih mendalam cinta kita kepada ALLAH, lebih teguh IMAN kita. Insya-Allah.Cinta yang agung adalah cinta kepada ALLAH, tetapi manusia tetap akan tertarik dengan cinta sesama manusia. Justeru itu, jika kita mempunyai masalah cinta sesama manusia, pulanglah kepada cinta ALLAH. Di situlah, kita akan berjumpa dengan ketenangan yang hakiki.
Jika mereka sibuk mencari cinta, biarlah kita sibuk mencari iman.
Jika mereka sibuk mencari pasangan, biarlah kita sibuk mencari keredhaan.
Jika mereka menangis kerana kecewa bercinta, biarlah kita menangis mengenangkan dosa-dosa semalam. 
Semoga Allah redha:') ♥


Di hadapan Aisyah, Rasulullah berdoa agar Aisyah diampunkan dosa-dosanya yang lepas dan juga yang akan datang. Mendengar doa tersebut, Aisyah berasa amat gembira. Lalu Rasulullah bertanya kepada Aisyah :

 Lalu, nikmat CINTA ALLAH yang mana satukah yang ingin aku dustakan?
Cuma manusia sahaja yang BUTA tidak pandai menilai cinta-NYA. Terlalu asyik dengan cinta dan permainan dunia, hingga leka dan membutakan mata, mentulikan telinga, menutup pintu hati daripada melihat, mendengar dan merasai cinta-NYA. Terlalu asyik mengenangkan si dia sehingga dalam ibadah sekalipun terbayang-bayang mukanya. Allahurabbi. Minta dijauhkan daripada semua ini. Nak bercinta? Boleh. Tapi, letakkanlah dalam landasan syari'e. Bagaimana? Jika sudah bersedia dan mampu, bernikahlah. Masih muda? Usia bukan penghalang. Tapi, kalau tidak mampu dan merasakan MASIH BANYAK AMANAH YANG PERLU DILAKSANAKAN, maka BERUSAHALAH MENCARI CINTA-NYA DAN MENGAWAL RASA CINTA PADA MANUSIA.
"Wahai, para pemuda! Barangsiapa diantara kalian berkemampuan untuk nikah, maka nikahlah, karena nikah itu lebih menundukkan pandangan, dan lebih membentengi farji (kemaluan). Dan barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia puasa (shaum), karena shaum itu dapat membentengi dirinya". (Mutafaq’alaih)

Cinta bukan hanya kata-kata bermadah, tetapi cinta adalah amanah dari Allah. Sesungguhnya cinta itu indah kerana ia adalah kurniaan daripada Allah Yang Maha Indah. Justeru, jagalah kesucian dan keindahan cinta itu dengan berkata kepada si dia yang halal buatmu :
''AKU CINTA KEPADAMU KERANA ALLAH.''

Andai kecewa, bertabahlah. Hati manusia itu milik Allah. Mohon pada-NYA semoga kita mendapat yang terbaik. Buat masa sekarang, fikirkanlah tentang AMANAH terlebih dahulu. Yang FITRAH itu, cinta pada-NYA dan Rasul-NYA juga fitrah. Dalam hidup, kita memiliki dua pilihan iaitu MEMILIH dan DIPILIH . Dan tatkala perlu memilih, pilihlah yang mendekatkan diri kita pada-NYA. Dan jika dipilih, jadilah yang terbaik buatnya demi-NYA.

Semoga mendapat apa yang dicari.
Cintai DIA, DIA akan mengurniakan seseorang yang mencintai dirimu kerana-NYA.
Tidak perlu dicari, kerana ia akan datang sendiri. Yang perlu dipelihara adalah IMAN dan HATI.
Semoga Allah redha:')

p/s: Sering bertanya pada diri apakah selama ini aku sudah melakukan yang terbaik untuk Islam, untuk ibu dan ayahku? Ternyata jawapanku bisu. Jadi, ku pilih AMANAH sebelum FITRAH. Kerana aku percaya ALLAH punya pilihan yang terbaik. Tidak perlu aku mencari lagi. Cukuplah DIA di hati dan AL QURAN di sisi. Cukuplah MUHAMMAD S.A.W sebagai KEKASIH HATI.
ALLAHU ALLAH:')

''Ahabbakallazi ahbab tanyillah.''
Semoga Allah mencintaimu dan DIA yang telah membuat engkau mencintaiku kerana-NYA.

Adik-adik! ;D
Kuat okey? (^_^)
Insya-Allah. Allah sentiasa ada.
''Ingatlah Aku. Aku akan ingat padamu.''-[AlBaqarah:152]

Jom cari cinta-NYA! ;D
Cinta Allah adalah tujuan. Cinta manusia hanya sandaran :)

Jika mereka lebih cintakan manusia, biarlah kita cintakan Tuhan. 
Jika mereka dambakan dunia, biarlah kita dambakan akhirat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan