Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Sabtu, 20 April 2013

JATUH? BANGKIT DENGAN NAMA ALLAH!


Bismillahirrahmanirrahim.
''Andai jatuh kerana manusia, bangkitlah kerana Allah.''
2,3 hari nih saya hanya menjadi pemerhati. Adik2 juga banyak bertanya saya. Semuanya soal hati dan amanah. Hmmmm. Dah namanya remaja bukan? Baiklah. Nampak apa yang saya tulis kat atas?
Saya ulang :)
''Andai jatuh kerana manusia, bangkitlah kerana Allah.''
Saya tahu. Sebagai remaja, memang tidak akan pernah lepas daripada perasaan itu. 
Saya jugak tidak pernah terlepas:)
Hari tuh, saya meng'usyar' blog seorang sahabat yang sudah saya anggap seperti adik beradik saya sendiri dan ternyata saya tertarik dengan kata-kata sahabat saya. Apa katanya? Ini katanya:)

''Suka, minat, jangan kotorkan istilahnya dengan perasaan yang tidak berfaedah dan tidak mendatangkan kesan yang positif kepada kita. Tak ada manfaat dalam membangun hidup! Suka seadanya saja, bukan tergila-gila sehingga merana. Orang begini tidak akan mampu maju dalam hidup. Hal ini kerana, hidupnya sibuk memikirkan 'kegilaanya' saja!''

Hebat bukan?
Terasa seperti tersedak, tersadung, tercekik dan terkena diri sendiri!
Saya pernah jatuh. Dan kali ini saya memilih untuk tidak JATUH buat kali kedua.
Cukuplah. Saya tahu bukan mudah untuk bangkit dan melawan perasaan sendiri. Perasaan itu tidak salah. Cuma di sini, IMAN memainkan peranan. Bagaimana caranya untuk kita mengawal perasaan agar tidak menjadi terlalu OBSES. Bagaimana untuk kita mengawal rasa yang mampir di hati agar tidak mengganggu ibadah dan sebagainya. Oh, kalau kamu rasakan perasaan itu semakin membuat dada kamu sesak dan kamu semakin jauh dari-NYA, HENTIKAN. Saya ulang, HENTIKAN.
Pilihlah yang terbaik. Saya hanya mampu memberi panduan. Yang akan membuat keputusan itu adalah KAMU. Biarkan IMANMU berbicara. Bisukan NAFSUMU buat seketika. Tatkala perlu memilih, pilihlah yang mendekatkan diri kamu pada Allah. Bagi saya, saya lebih suka berpegang pada prinsip ini.
''LEBIH BAIK MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI.''
Bukan bermakna menolak fitrah. TIDAK SAMA SEKALI. Tapi, ingatlah adik-adik dan sahabat fillah sekalian. Kita ada AMANAH. Kalau usiamu masih muda dan masih di BANGKU SEKOLAH, tolong, saya mohon laksanakan amanah kamu sebagai seorang PELAJAR. Mak dan ayah susah payah hantar kita ke sekolah untuk ILMU. Timbalah ilmu Allah itu. Masa yang ada di usia yang muda, jangan sia-siakan dengan sesuatu yang lagho. Kita tidak tahu bila kita akan kembali pada-NYA. 
MATI ITU PASTI. BILA-BILA MASA SAHAJA.

"Apabila sampai ajal maut seseorang itu ia tidak dapat ditunda atau dipercepat, walau sesaat pun."
[Al-Aaraf:34]

Allahu Allah. 
Antara perkara yang akan ditanya oleh Allah adalah usia muda kita.
Saya tidak mahu menjawab:
''AKU SIBUK BERCINTA YA ALLAH. AKU SIBUK DENGAN CINTA DUNIA.''
Nauzubillah. Minta dijauhkan. Allah. Allah.
Cukuplah. Usia yang muda ini, persiapkanlah dengan ilmu Allah yang luas. Timbalah ilmu-NYA. Cintailah DIA. Kadang-kadang, Allah sengaja menjentik perasaan kita untuk melihat sejauh mana kita meletakkan DIA di hati kita sebelum ''dia.''
Usia kita masih muda. Belum tiba masanya. Kalau cinta, kalau sayang, beri peluang dan ruang untuk diri masing-masing perbaiki diri dan mengenal cinta Tuhan. Bukannya terus-terusan ber''ILOVEYOU, IMISSYOU'' dan sebagainya. Maaf kalau saya lancang. Tapi, inilah hakikat yang perlu ditelan. Cubalah belajar daripada kesalahan. Sudahlah. Jangan ditangisi apa yang bukan milikmu. Jangan terlalu meratapi kekecewaan hati. Sampai bila perlu LEMBIK? Sampai bila?
Saya bukan mahu ambil cakna atau kisah atau pun sibuk hal KAMU.
Tapi, saya SANGAT KISAH apabila melihat seorang ISLAM jatuh hanya kerana JENTIKAN CINTA MANUSIA yang tidak punya apa-apa!
Saya SANGAT KISAH bila melihat saudara saya JATUH TERDUDUK seperti tidak punya HARAPAN!
Wahai jiwa-jiwa dan hati-hati yang berada dalam genggaman Allah!
Bangkit dengan nama Tuhanmu yang menciptakan!
Jangan mengaku diri seorang pejuang Islam dan seorang yang beriman andai dijentik dengan perasaan sebegitu sahaja sudah lelah dan lemah! Kalau lemah sekalipun, kita punya TUHAN! Kita ada ALLAH yang menciptakan! Minta kekuatan dari-NYA! Jangan lemah!

''Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, 
padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya.''
[Ali-Imran:139]


Gunakan waktu yang ada untuk kita sama-sama cari redha Allah. Sama-sama kenal cinta Allah. Buka mata. Buka hati, terima cinta DIA.
Istighfar. Selalu ingat DIA. Nak menangis? Menangis lah:')
Temui kekuatan di setiap sujudmu pada-NYA.

''Ketahuilah. Hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang.''
[Ar-Ra'd:28]

Pernah saya bertanya pada guru saya. Cikgu saya non-muslim. Tapi, dia arif soal Islam.
Katanya, orang yang hidupnya serabut, penuh masalah, terumbang-ambing, biasanya dia kurang kebergantungan dan harapan terhadap Allah. Lihat balik hubungan kita dengan DIA.
Lihat balik SOLAT kita.
Allahu Allah. Saya tersentap! Memang! Saya sendiri akui.
Saat diri berasa tertekan, saya tahu saya kurang bergantung pada-NYA.
Faghfirli Ya Rabb. Saya tidak redha pada takdir-NYA.
Astaghfirullah. Astaghfirullah. Saya cuba belajar daripada kesilapan. Saya cuba bangkit walaupun pada hakikatnya memang perit dan sakit. Tapi, saya sedar. Saya milik-NYA. Selama-lamanya milik-NYA.
Sedikit demi sedikit saya cuba bangkit dan redha dengan ketentuan-NYA.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” 
[Al-Baqarah: 216]

DIA tidak pernah mendustakan kata-katanya. Setiap apa yang berlaku, ada hikmahnya. Ambil ibrah. Jangan terus lembik dan lemah. Kita ada pilihan. Pilih yang terbaik untuk kita. 
Kuatlah wahai jiwa-jiwa yang DIA cintai:')

KITA HANYA HAMBA:')

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.”
[al-Baqarah: 45]
[At-Taubah: 129]
"Dan apabila hamba2-Ku bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi perintah-Ku dan beriman kepada-Ku, agar mereka memperoleh kebenaran."
TAKDIR MENGUJI. ALLAH DI HATI, QURAN DI SISI.

“Cukuplah Allah bagiku. Tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.”

"Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat."
[Al-Baqarah;214]
[Al-Baqarah;186]

Jangan dustakan CINTA-NYA padamu:')

''Ingatlah Aku. Aku akan ingat padamu.''
[Al-Baqarah:152]

Kita tidak akan tahu betapa KUATNYA diri kita melainkan KUAT adalah satu-satunya PILIHAN yang kita ada. Jadi, pilihlah untuk KUAT.
KUAT DEMI ALLAH.
KUAT DEMI ISLAM.
KUAT DEMI RASULULLAH.
KUAT DEMI IBU DAN AYAH YANG MENCINTAIMU.





1 ulasan:

  1. Allahuakbar...sungguh hati ini penuh dengan perasaan...tak termampu ku luahkan...kemalangan yang mengubah kehidupan...tidak boleh keputus asaan...jatuh sekali, mencoba bangkit berkali kali...moga diri terus kuat hadapi...ujian hidup ini...sabar dan tabah di setiap hembusan nafas...moga diri ini takkan pernah tewas....oleh nafsu dan emosi yang seakan lemah...kita tak boleh lemah kerana cinta manusia, tp harus kuat kerana cinta DIA...andai itu takdirNya, hati ini redha dan terima...Alhamdulillah. blog ini bnyk membantu sy, syukran :')

    BalasPadam