Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Isnin, 12 November 2012

Khalifah;Hamba


 

''Lailahailallah..''
Kalimah tauhid yang mengagungkan kekuasaan-NYA. Tiada Tuhan lain selain-NYA. Hanya DIA yang berhak dan wajib disembah. Subhanallah, Maha Suci Allah Yang Maha Agung. Bermulanya penciptaan Nabi Adam AS, maka bermulalah keturunan manusia yang diciptakan untuk menjadi hamba-NYA dan memegang amanah sebagai khalifah di muka bumi-NYA. Di dalam mushaf suci Al-Quran ada diriwayatkan dan diceritakan tentang bagaimana keturunan manusia yang bermula daripada Nabi Adam AS dicipta. Allah SWT memberitahukan kepada para malaikat tentang penciptaan Adam AS. Dia berfirman:

“Sesungguhnya aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” (Terj. Al Baqarah: 30)
Yakni makhluk yang satu dengan yang lain saling menggantikan. Demikianlah Allah SWT memberitahu kepada para malaikat tentang penciptaan Adam sebagaimana DIA memberitahu perkara besar sebelum terwujud.
Menurut para malaikat, jika hikmah diciptakannya manusia adalah untuk beribadah kepada Allah, maka sesungguhnya mereka telah beribadah kepada-Nya, mereka berkata,
“Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?”
Allah Subhaanahu wa Ta’aala berfirman,
“Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” (Terj. Al Baqarah: 30)
Benar. Allah menciptakan Adam AS dan kita untuk beribadah dan menjadi hamba-NYA serta khalifah di bumi-NYA. 
Dan Tidaklah Aku Menciptakan Jin dan Manusia Kecuali untuk Beribadah Kepada-Ku (Adz Dzariyat : 56)
Begitulah tugas kita sebagai hamba-NYA. Untuk beribadah kepada-NYA. Beribadah? Bagaimana? Jangan sempitkan fikiran dengan mengatakan bahawa beribadah itu hanya solat semata-mata. Hanya perlu berada di masjid dan memegang tasbih setiap masa. Tidak. Ibadah ini luas. Segala-gala yang kita lakukan LILLAHITAALA iaitu HANYA KERANA-NYA, itu dikira ibadah. Menuntut ilmu, bekerja, menulis, makan dan sebagainya merupakan ibadah jika ia disandarkan pada-NYA. 
Ya, memang benar. Untuk menjadi hamba dan khalifah-NYA, pelbagai mehnah ujian yang harus ditempuhi. Terkadang, kita sebagai manusia biasa cepat menyerah kalah sebelum berjuang berhabisan. Bertabahlah. 
 ''Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.(Al-Insyirah:5-6)
Percaya dan yakinlah akan janji-NYA. Ujian yang diberi bukan sekadar suka-suka. Ianya merupakan wadah untuk kita mengenali Sang Pencipta. Ia diberi untuk menguji keimanan kita terhadap-NYA. Seandainya lemah, seandainya kecundang, seandainya luka berdarah, kuatlah demi Tuhanmu! Kuatlah demi janji-NYA terhadap hamba2-NYA yang beriman! Matlamat hidup kita adalah untuk mencari keredhaan-NYA. Jangan lupa. Jangan alpa. DIA yang memiliki segala-galanya. KITA? Kita hanyalah hamba-NYA. Namun, ALLAH itu Maha Adil, Maha Pengasih, Maha Penyayang. Ada ganjaran syurga untuk hamba2-NYA yang terus beriman kepada-NYA walaupun telah diuji dengan pelbagai ujian yang memeritkan. Berkali-kali telah tersungkur. Namun, cinta yang tiada ragu pada-NYA sentiasa memberi kekuatan. Dan DIA tidak akan sekali-kali meninggalkan hamba2-NYA yang berpegang pada-NYA. Berdoalah kepada-NYA. Teruskan melangkah. Teruskan berjuang demi mencari redha-NYA. Hanya DIA Yang Maha Mengetahui. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan