Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Jumaat, 13 Disember 2013

HATI; Usah MATI.

Dulu, aku pernah minta hati baru. Aku rasa aku dah takda daya nak jaga hati yang Allah amanahkan untuk aku. Waktu tuh, aku dah tak rasa apa-apa. Langsung tak rasa apa-apa. Sedih, kecewa, luka, suka, gembira, TIADA. Aku rasa, hatiku mati. MATI. 

Dan entah kenapa, aku tanya pada seorang hamba, 
cuba untuk minta tolong dari dia dan aku masih ingat kata-katanya. 

''Berdoalah. Kita meminta, Allah memberi.''

Jeda.

Aku rasa, jantungku berhenti berdegup. 
Aku rasa seluruh dunia berhenti berputar.
Aku rasa waktu berhenti.
Hanya 'aku' yang 'hidup'.
Hanya 'aku' dan 'DIA'.

Tiba-tiba, mataku 'berpeluh'. 
Aku ulang katanya,
''Berdoalah. Kita meminta, Allah memberi'.


Entah kenapa, aku rasa Allah ingin aku faham sesuatu. 
Iya. Allah ingin aku 'bergantung' harap hanya pada-NYA. 
Sebenarnya, Allah rindu aku.

Aku muhasabah.

GILA!

Terlalu banyak dosaku pada-NYA. Pantas saja hatiku tidak rasa apa-apa.

GILA!

Aku rasa akulah yang paling berdosa. 
Aku rasa aku tak sempat nak buat apa-apa sebelum aku 'jumpa' DIA.

KOSONG.

Aku hampir putus asa.
Hampir.

Lagi sekali kalimah itu bergema.

''Berdoalah. Kita meminta, Allah memberi".

Entah kenapa, aku rasa DIA terlalu hampir, dekat.
Tak pernah tubuhku menggeletar sebegitu rupa.
Al-Quran ku buka, nahh! Tepat mengena!

''Dan apabila hamba2-Ku bertanya tentang-Ku, maka sesungguhnya Aku dekat.
Aku kabulkan permohonan mereka yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku.
Hendaklah mereka itu memenuhi perintah-Ku dan beriman kepada-Ku,
agar mereka memperoleh kebenaran."
(Al-Baqarah:186)

1.
2.
3.

Akhirnya, airmata itu tumpah jua.

''Rabbi, kalau pun aku minta hati yang baru, 
apa aku mampu jaga hati yang kau beri itu sekali lagi?
Rabbi, kalau pun aku minta hati yang baru, 
apa aku bisa berjanji pada-Mu aku tidak akan menzalimi hati ini?
Rabbi, kalau pun aku minta hati yang baru, 
apakah aku terus dekat pada-Mu atau makin menjauhi?"

DIAM.
SUNYI.
SEPI.

''Ain".

"Iya".

"Masih di sana?"

"Masih di sini".

"Sudah minta hati baru?"

"Tidak".

"Kenapa?"

"Sebab tak yakin mampu jaga. Sebab tak yakin hati ini akan terus dekat dan tertaut pada-NYA. 
Sebab sebenarnya hati ini belum lagi mati, buktinya diri masih lagi sempat muhasabah, mencari RABBI".

SENYUM.

''Berdoalah. Kita meminta, Allah memberi".


Tuhan, aku tahu Kau dekat.
Sangat dekat. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan