Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Khamis, 5 Disember 2013

Mahukah kalian mendengar tawaran dari Tuhan?


"Aku putus asa!"



"Putus asa kenapa?"

"Putus asa apa-apa! Dengan segala benda! Perjuangan! Hijrah! Manusia! Bahkan Tuhan! Semua! Argh! Aku sebenarnya kecewa! Kecewa dengan diri sendiri!"

"Kau percaya Tuhan?"

"Percaya, tapi aku rasa aku hampir tidak percaya. Bukan tidak percaya DIA, tidak percaya diri aku sendiri."

"Berdoalah. Kita meminta, Allah memberi."

"Mahukan Allah mendengar doaku? Aku pecandu dosa. Aku pelaku maksiat! DIA takkan pandang manusia jijik sepertiku!"

"Mahukan kau mendengar tawaran dari Tuhanku dan Tuhanmu?"

"Apa?"

"Dan katakanlah(wahai Muhammad), "Wahai hamba2-Ku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri(dengan perbuatan maksiat)! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun Lagi Maha Mengasihani."(Az-Zumar:53)

"Aku tidak yakin."

"Mahukah kau mendengar lagi tawaran Tuhanku dan Tuhanmu?"

"Mahu."

"Ud'uuni astajiblakum. Berdoalah kepada-Ku. Nescaya Aku akan perkenankan doamu."(Ghafir:60) 

"Dan apabila hamba2-Ku bertanya tentang-Ku, katakanlah sesungguhnya Aku dekat. Aku perkenankan permohonan mereka apabila mereka berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka mematuhi perintah-Ku dan beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi benar."(Al-Baqarah:186) 

Berdoalah.
Kita meminta Allah memberi.

Allah berfirman,
"Aku bersama sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Maka bersangkalah tentang-Ku apa sahaja yang kamu ingini."

Dari Salman Al-Farisi bahawa Rasulullah SAW bersabda,
"Sesungguhnya Rabbmu(Allah), malu terhadap hamba2-NYA yang berdoa dengan mengangkat kedua2 belah tangannya dan kemudian dia menolaknya dengan tangan kosong."

Mintalah apa saja, Allah tentu bagi. Cuma, bila dan bagaimana DIA mengabulkan doa, itu terserah pada-NYA. Yakinlah, apa yang datang dari-NYA, itulah yang terbaik untuk kita. 

Yuk. Istighfar dan selawat.
Allahumma solli'ala saiyyidina Muhammad. Wa'ala aliy Muhammad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan