Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Isnin, 31 Disember 2012

2013-Moga Lebih Mengenali Cinta-NYA


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Beberapa jam lagi, Insya-Allah tahun 2013 akan bermula dan tahun 2012 bakal berakhir. Ya. Memang sama sekali tidak melupakan tahun hijrah. Banyak perkara yang terjadi. Banyak dugaan yang telah dilalui. Sakit. Perit. Pedih. Rebah. Tersungkur. Berdarah. Luka. Macam-macam mehnah yang dilalui demi menguji keimanan dan ketaqwaan kepada-NYA. Alhamdulillah, Segala Puji Bagi Allah, DIA telah memberikan kekuatan walaupun diri hampir terjunam. DIA memaut diriku dari terus terjatuh dan tersungkur dalam kehinaan. Paling sukar, apabila diri difitnah. Allahurabbi. Hanya DIA Yang Maha Mengetahui. DIA yang menduga, DIA juga yang memberi kekuatan. 


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." 

[Surah Al-Baqarah, 2: 286]


Allah tahu kita kuat. Dugaan demi dugaan membuat diriku lebih dekat pada-NYA. Sekarang, aku mula kenal akan hakikat Pencipta. Sekarang, aku mula tahu bagaimana untuk terus bernafas dalam jiwa hamba. 

Memang sepatutnya azam tidak perlu waktu yang khusus. Namun, lumrah manusia. Ia juga sebagai peringatan bahawa kita semakin hari semakin tua dan kematian semakin menghampiri kita. Jadi, apa azam kita?

Pilih. Itu hak kamu. Dan semoga pilihan kamu itu membawa kamu ke jalan-NYA.

Ini hanya panduan.
Insya-Allah. Boleh kita sama-sama lakukan.
Yang penting istiqomah. Yang penting kualiti bukan kuantiti.
Tajdid niat sentiasa ya! (^_^)


Semuanya wajib berpaksikan hanya kerana-NYA.

Allah itu ada untuk membantu kita, cuma kita yang jarang mendekati-Nya.
Dari Abu Hurairah R.A, Rasulullah S.A.W bersabda,
"Allah Azzawajalla berfirman dalam Hadis Qudsi: "Aku adalah menurut sangkaan hamba-Ku dan Aku akan selalu bersertanya selama ia mengingat pada-Ku. Demi Allah, nescayalah Allah itu lebih gembira kepada taubatnya seseorang hamba-Nya daripada seseorang di antara engkau semua yang menemukan sesuatu bendanya yang telah hilang di padang yang luas. Barangsiapa yang mendekat pada-Ku dalam jarak sejengkal, maka Aku mendekat padanya dalam jarak sehasta dan barangsiapa yang mendekat padaKu dalam jarak sehasta, maka Aku mendekat padanya dalam jarak sedepa. Jikalau hambaKu itu mendatangi Aku dengan berjalan, maka Aku mendatanginya dengan bergegas-gegas."

[Muttafaq 'alaih]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan