Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Khamis, 20 Disember 2012

AKU DEKAT, KAU DEKAT. AKU JAUH, KAU TETAP DEKAT.

"Semakin jauh ku dari-Mu,
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku.
Oh Tuhan Yang Maha Pengasih.
Siapalah diriku di pandangan-Mu.
Semakin cuba ku dekati,
Semakin kuat pula Kau mendugai aku.
Oh Tuhan Yang Maha Sempurna.
Kerdilnya diriku di hadapan-Mu."
Pernah dengar bait-bait lirik lagu nih? Benar kan? Makin jauh kita dari-NYA, makin dekat DIA hampiri kita. Mengapa? Sebab DIA sayangkan kita. Sayang sangat-sangat. Ujian demi ujian yang diberikan, memberikan pengajaran yang berterusan. Pengajaran yang akan membawa kesejahteraan dalam kehidupan seseorang insan. Ujian itu tarbiyah diri. Untuk menyedarkan diri daripada terus hanyut dalam lakonan duniawi. Baik kan Allah? DIA lah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. DIA tidak pernah menjauh dari kita. Bahkan, DIA berada terlalu hampir dengan kita. Lebih hampir dari urat nadi dan halkum kita. Betapa sayangnya Allah pada kita. Jadi, mengapa terus-terusan menjauh dari-NYA? Mengapa terlalu angkuh pada-NYA? Siapa kita? Kita hanyalah hamba. Seorang hamba yang lemah dan tidak punya apa-apa. Kalau kamu kata kamu hebat dan kuat, aku sama sekali tidak percaya. Mengapa? Kerana aku tahu, kita pasti mati. Diuji dengan perpisahan cinta manusia saja kau sudah menangis teresak-esak dan mengadu-domba. Itu kah yang dinamakan hebat dan kuat? Muhasabah diri. Kalau tahu diri ini lemah, sudah lah. Kembali pada-NYA. Kepada DIA yang berhak. Sebenarnya kita hanya mampu MENGEMIS secebis cinta-NYA. Kerana apa? Kerana kita ini terlalu banyak dosa dan noda. Kita tidak layak untuk cinta-NYA. Namun, harus di ingat. Allah itu Maha Pengampun. Selagi ajal tidak menjemput roh dan jasad, selagi itulah kita mampu bertaubat. Kembali pada-NYA. Cari sinar hidayah-NYA. Bukan tunggu. Aku tahu dirimu bukanlah jahil tentang ilmu. Aku tahu, dirimu sebenarnya sedar akan hakikat hukum menutup aurat, 'couple' dan sebagainya. Tidak mengapa. Ambil masa untuk muhasabah diri masing-masing. Jika sudah nampak jalan kembali pada-NYA, teruskanlah melangkah walaupun langkahmu tempang dan dirimu menerima cacian serta hinaan. Pedulikan mereka yang berkata lantang! Yang penting dirimu kini sedang menuju ke arah cinta Al-Rahman. Jangan gentar pada pandangan manusia. Tapi, gentarlah pada pandangan Allah. Aku tahu.
"Semakin cuba kita dekati-NYA,
Semakin kuat DIA mendugai kita."
Mengapa? Kerana DIA juga sayangkan kita. DIA sengaja mahu mengangkat darjat kita di sisi-NYA.
"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman."-(Ali-Imran;139)
Wahai ikhwan dan akhowat.
Memang. Bila kita 'berhijrah', banyak mulut yang akan mengeluarkan bicara. Biarkan mereka. Bukan semua mencemuhmu. Ingat. Bila mana kita mahu kembali pada jalan-NYA, Allah akan hantarkan orang yang soleh dan solehah untuk menemani kita dalam perjalanan menuju-NYA. Sabarlah. Memang manusia tidak akan pernah lari daripada hakikat suka mengkritik.
La ta'issu min rowhillah.
Jangan berputus asa dari rahmat Allah. Teruskan berdoa pada-NYA. Tauhid pada-NYA. Hanya DIA yang mampu memberi kamu kekuatan. Kekuatan hati. Kekuatan jiwa. Kekuatan iman. Biarkan mereka mencaci. Berdoalah semoga suatu hari nanti, dia juga mendapat hidayah dari Ilahi. Menemani kamu dalam perjalanan yang hakiki.
Wahai saudaraku yang ku kasihi.
Aku tahu ada soleh dan solehah dalam dirimu. Kuatlah. Kuatlah demi cinta-NYA. Lawan nafsumu yang melata!
Andai cinta-NYA sudah mampir, bukakanlah pintu hatimu untuk cinta-NYA. Terimalah lamaran cinta-NYA. Suatu hari, dirimu akan mengerti betapa nikmatnya cinta-NYA. Semoga kuat melawan godaan dunia. Moga istiqomah dalam berjuang kerana-NYA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan