Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Isnin, 24 Disember 2012

Aurah;Aib;Maruah




"Awak dulu sekolah agama ye?"


"Tak."

"Awak belajar di maahad ke?"

"Tak."

"Habis tu?"

"Saya sekolah sekular. Sekolah menengah kebangsaan."

"Haaa!" Dari atas ke bawah dia pandang ana.

"Kenapa?"

Seorang ukhti di sebelah ana sudah terkebil-kebil, dia yang tadinya rancak bercerita terus terdiam.

"Sekolah biasa?!" Nadanya ada ketegasan.

"Iya kak, saya sekolah biasa." Semua mata tepat memandang ana. Serba salah dibuatnya.

Dalam hati bermonolog sendiri, "Eh, aku ada buat salah ke?"

Seorang muslimah bersuara.

"Alhamdulillah, awak mampu pakai macam ni. Akak dulu sekolah agama pun dah tak pakai tudung labuh, inikan pula nak pakai macam awak."

Dalam hati, Allah saja yang tahu. Jalan yang dilalui tidak semudah pandangan orang, jalan yang dipilih tidak dihiasi mutiara dan permata tetapi penuh dengan duri-duri tajam yang menyakitkan, tetapi ia adalah pilihanku... perjuanganku, mujahadahku.

Dua muslimah yang tadinya melipat baju kurung sehingga menampakkan lengan cepat-cepat menarik dan membetulkan bajunya.

"Pakai macammana pun tak pe kak, as long as we covered our aurat." Sengaja ana tekankan nada pada kalimah our aurat.

Nak pakai baju kurung, jubah, , t-shirt (alhamdulillah sekarang dah ada t-shirt labuh muslimah paras lutut) mahupun kebaya (fikir sendiri adakah ia menepati syara'). Ana takkan lupa satu peristiwa ummi sangat berkenan sepasang Baju Kurung Pahang. Ya, ada cutting di bahagian pinggang. Disebabkan ummi berkenan, ana menimbang tara. Antara ummi dan syara', akhirnya ana setuju asalkan baju tu jauh lebih besar dari saiz ana. Maksudnya walaupun baju ada cutting tetapi apabila ana pakai tidak nampak bentuk badan.

"Adik, saiz ni dah cukup untuk adik. Kalau ambil yang ini, besar sangat lah."

"Saya nak yang ini juga!"

Customer always right! Kita sentiasa ada jalan keluar dari masalah, insya Allah. Akhirnya kedua-duanya ana dapat. Memenuhi permintaan ummi, pakaian yang menepati syara'. Akhirnya baju elok digantung dalam almari berbulan lamanya, sehingga terasa nak pakai. Yuhuuuu! :)

"Mak oi, besaqnya baju hang...! Ni boleh pakai sampai lepas kahwin ni."

"Awat akak cakap macam tu?"

"Ye lah, kalau dah ghuper ini besornye, orang mengandung pun boleh pakai..." Hahaha...

"Akak, kenapa akak suka pakai baju macam orang mengandung?" Sepupuku, masih kecil.

Terbeliak mata ana, soalan apakah ini.

Hati-hati ibu bapa sekalian, bakal ibu bakal bapa... Anak-anak ni mencetak segala apa yang dibuat oleh ibubapa, pertuturan dan juga perbuatan. Bahkan apa saja yang dihidangkan pada mereka, itulah yang diambil sebiji-sebiji.

Pandangan si kecil itu, jubah itu baju untuk orang mengandung. Tidak salah juga si kecil itu kerana itu yang selalu dilihatnya.

"Cuba akak pakai baju kebaya, nampak seksi sikit. Baru ada orang nak mengorat."

Huh, bayangkan ni budak-budak yang bercakap dengan ana. Kecil lagi dah tahu apa itu seksi, apa itu mengorat. Eh, ana bercakap ni dengan budak-budak yang ana kira belum tahap lelaki yang bernafsu. Bayangkan! Bayangkan sejenak apa pula yang difikirkan oleh lelaki yang sudah baligh dan bernafsu. Astaghfirullah hal azhim.

Sahabat-sahabat ku sekalian, jagalah aurat dengan baik. Sebaik-baiknya! Sesungguhnya pandangan mata itu laksana anak panah beracun dari iblis. Jangan salahkan lelaki kerana memandang ke arahmu, memuja kecantikanmu, itu adalah keinginan mereka. Salahkan diri kalian yang sengaja mengundang pandangan-pandangan keji itu... Kalian bukan barang perhiasan, tetapi hiasan keindahan dari Tuhan yang dianugerahkan kepada lelaki pilihan. Iya, ku ulang sekali lagi, lelaki pilihan kerana dirimu itu terlalu mahal harganya.

Satu hari, teman ummi terkejut gorilla nampak ana.

"Ya Allah, kurusnya kamu! Sakit ye?"

Oh tolong la... Bila kurus mestikah dikaitkan dengan sakit. Ni yang tak suka nak controlmakan ni, biar tembam macam kuih apam baru orang cakap ana sihat.

"Tak lah."

"Kurusnya kamu."

Rasanya tidak berdiet. Tidak juga terasa kurus.

"Cuba pusing sikit."

Ha sudah, nak suruh jadi model pula ke. Mujur masa tu tak ada sesiapa, hanya ana, sahabat ummi dan pembantu indonesia juga anaknya yang baru umur setahun.

"Baru perasan, hari ni kamu pakai seluar patut nampak kurus. First time achik tengok kamu pakai seluar, selalu kamu pakai jubah je."

Gurlp! Kadang-kadang meterial jubah dari kain yang jarang mewajibkan ana memakai baju kurung di dalamnya. Tidak semua material jubah dari kain yang berat dan tebal. Selalunya, kain yang tebal dan berat tetapi tidak panas harganya sedikit mahal.

"Budak sekolah agama je pakai tudung labuh... Budak sekolah agama bla bla bla."

Habis semua orang bercakap. Baru ana buka mulut.

"Bukan budak sekolah agama atau budak sekolah maahad atau seumpama dengannya saja yang nak masuk syurga. Saya pun nak masuk syurga juga! Saya juga sayangkan ayah saya, abang-abang saya, adik lelaki saya dan kaum kerabat saya. Saya tidak mahu kerana mengikut hawa nafsu yang mencintai dunia akan menghumban mereka yang saya sayangi dalam neraka. Dosa seorang wanita itu dipikul oleh 4 lelaki sebab itu logiknya lelaki cepat mati sebab tak tahan tanggung dosa perempuan."

Ya muslimah, jangan dikhianati cinta lelaki. Usah dihumban dalam neraka, apinya sangat panas tak tertanggung rasanya! Balaslah kecintaan kasih sayang mereka dengan haruman kasturi syurga, kerana itu nilainya cinta sejati. Bahagia di dunia, sejahtera di akhirat.

Di saat lain, semasa mereka bertanya pendapat tentang niqab. Satu saja...

"Istikharahlah... Minta Allah berikan jalan Nya untuk kamu, moga Dia memberikan jalan terbaik untuk mendekatkan dirimu kepada Allah."

Bila kamu bertekad, bersiaplah menghadapi tribulasi dan ujian untuk menguji kesungguhanmu. Sesuatu yang sukar diperolehi itu akan selalu disayangi, dijaga dan dipelihara sebaiknya. Dan semua muslimah berhak mempertahankan maruah dirinya tidak kira dia sekolah agama, maahad atau sekular.

Wallahua'lam.

Ayuh semua para mujahid
Ayuh semua para mujahidah
Mari bersama kita nyalakan
Bara perjuangan di dalam diri
Agar tertegak kalimah Ilahi

Sumber ; http://www.facebook.com/photo.php?fbid=249061551867155&set=pb.100002899352852.-2207520000.1356357059&type=3&src=http%3A%2F%2Fsphotos-h.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash3%2F601191_249061551867155_2048383247_n.jpg&size=99%2C210

Tiada ulasan:

Catat Ulasan