Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Jumaat, 19 Oktober 2012

Cinta. Fitrah. Ilmu. Amanah. Tawakkal.




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Tatkala peperangan kian menghampiri, saban itu juga ujian mendekati. Tatkala jiwa sudah mula mengikat janji, saban itu juga sangsi menguasai hati. Allahurabbi. Lahawlawalaquwwataillabillah. Tiada kekuatan lain selain daripada kekuatan Allah Azza Wa Jalla. Memang sudah lumrah, CINTA itu FITRAH INSANI. Malah, sudah tercatat dalam Al-Quran NulKarim sendiri bahawa Allah menciptakan makhluknya berpasang-pasangan daripada jenis mereka sendiri. Jujur saya katakan, saya juga tidak terlepas daripada perasaan itu. Terasa untuk menyayangi dan disayangi. Tetapi, saya seringkali memujuk hati agar tidak tidak lari daripada landasan suci Ilahi. Siapa dia, di mana dan bila sudah tercatat di Luh Mahfuz. Fikiran tidak mahu melayani tetapi HATI, MashaAllah. Hati seringkali tersentuh untuk hal itu. Hati-hati dengan HATI. Jangan biarkan HATI menguasai segala-galanya. Jujur, saya pernah alami sendiri betapa sakit dan pedihnya apabila ‘’cinta’’ mula menguasai hati. Allahurabbi. Segalanya serba tidak kena. Segalanya terasa serabut belaka. Seperti ada sesuatu yang menggenggam dan bergayutan di hati ini. Walaupun sudah berkali-kali nafas ditarik untuk ketenagan diri, namun segalanya hampa. Apabila memikirkan ‘’si dia’’ yang sedang ‘’bertakhta’’ di sanubari, segala-galanya tidak diambil peduli lagi. Ilmu entah ke mana, belajar entah ke mana, makan entah ke mana, kadang-kadang yang paling menyedihkan ibadah juga sudah entah tahu apa-apa. Yang hadir hanya ‘’si dia’’. Allahurabbi. Astaghfirullah. Semoga Allah mengampuni. Saya tahu, walaupun kalian mengatakan kalian boleh bertoleransi dengan perkara itu, tapi saya yakin dan percaya, tatkala malam menjelma, sekilas, kalian teringat juga ‘’si dia’’ kan?

Wahai saudaraku yang aku kasihi.
Jika kalian masih lagi belajar, kuatkanlah hatimu. Cekalkan jiwamu. Tabahkan dirimu. Perkara ini usah dipandang remeh. Jika tersilap langkah, merana diri. Apatah lagi jika kalian bakal menghadapi peperangan ilmu tidak lama lagi seperti diri ini. Allahurabbi. ‘’Iyyakana’budu waiyya kanasta’in ..’’ – Kepada Engkau kami menyembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan ( Al Fatihah ; 5 )
Mintalah kepada-Nya tanpa jemu. Saya tahu, kita lemah, kita kecundang apabila perasaan itu mula menguasai hati. Beristighfarlah. Dekatkanlah dirimu dengan Tuhanmu. Letakkan DIA sebelum dia.
Wahai saudaraku,
Sesungguhnya perjalanan kita masih jauh. Masih banyak mehnah ujian yang perlu ditempuh. Bagaimana umi dan abi mu? Adakah dirimu sudah membahagiakan mereka dengan kejayaanmu? Bagaimana dirimu? Sudahkah dirimu berpuas hati dengan apa yang dikecapi? Ataupun masih ada banyak impian dan janji yang belum dipateri? Yang mana lebih utama? CINTA atau ILMU? AYAH IBU atau dia? DIA atau dia?
Wahai saudaraku,
Tinta ini bukan bererti diriku mengiginkan kalian menjauhi cinta. Tidak sama sekali. Kita hidup juga atas dasar cinta. Cinta itu lah yang mendamaikan kita. Cinta Allah terhadap hamba2-Nya, cinta ibu ayah terhadap anak-anaknya, cinta Rasul terhadap umatnya, cinta saudara kepada saudaranya yang lain, cinta suami kepada isteri, cinta kamu terhadap dirinya dan begitulah sebaliknya. Namun, pabila cinta itu mula menguasai hingga menjadikan diri kita ‘’majnun’’ terhadap cinta, maka itu adalah bahaya. Majnun terhadap cinta Ilahi, Nabi-Nya dan ibu ayah tidak mengapa. Tetapi pabila cinta yang BELUM HALAL itu menguasai maka berhati-hatilah. Seakan dirimu meletakkan dia sebelum DIA. Kembali kepada-Nya. Mohonlah petunjuk-Nya. Jangan berputus asa dari rahmat-Nya. Menangislah jika itu membuat dirimu lega. Tidak mengapa. Berdoalah untuk dirinya juga. Sentuhlah hatinya dengan doamu kepada-Nya. Serahkan soal hati kepada Tuhanmu yang Maha Mengetahui.
Andai cinta itu hendak diberi, tanyalah pada iman dan hati. Tanyalah pada umi dan abi. Tanyalah pada Sang Ilahi. Ta’ruf lah antara keluarga dua hati. Cinta yang TIDAK HALAL itu tidak akan direstui Ilahi. Seandainya Allah menggerakkan hati kedua-duanya maka berterus-teranglah dengan umi dan abi. Mintalah pendapat mereka dan restu mereka agar ikatan antara kalian diredhai Ilahi. Tetapi, ada sesuatu yang kalian perlu tahu dan perhati. Cinta itu bukan mudah. Penyatuan dua jiwa dan hati itu bukan mudah. Segala-galanya perlu difikirkan. Apakah kalian sudah bersedia? Andai tidak, simpanlah perasaanmu itu. Kuatkanlah hati sepanjang kamu menyimpan rasa itu. Dan, apa yang paling penting, belajarlah dan bersedialah untuk dikecewakan SEANDAINYA dia bukan tercatat untukmu. Yakinlah, Allah adalah sebaik-baik perancang. Ini juga merupakan satu ujian. Dia tidak akan memberimu ujian ini sekiranya dirimu tidak mampu melaluinya. DOA. Itulah senjatamu. Usahlah menangis dan bersedih lagi. Damaikanlah dirimu dengan ayat-ayat cinta-Nya. Dekatkanlah hatimu kepada-Nya. Soal ‘’dia’’ serahkanlah kepada Allah. Mohon kepada Tuhan semoga Allah menjaga hatinya, imannya, akidahnya. Mohonlah kepada Allah semoga dia menjadi seorang imam dan mujahid yang soleh. Berdoalah kepada Allah semoga suatu hari dia mampu membimbing kamu ke syurga-Nya. Andai ‘’dia’’ bukan jodohmu, maka bertabahlah. Allah menyediakan seseorang yang lebih baik daripadanya dan yang terbaik untuk kamu. Sebelum waktu itu tiba, sucikanlah hatimu. Penuhilah hatimu, jiwamu dengan kecintaan kepada Allah dan Rasul-Nya, keimanan dan ketaqwaan kepada Dia Yang Khaliq. Sebelum lafaz sakinah itu diucapkan, persiapkanlah dirimu menjadi muslimah solehah, yang akan mendamaikan diri zauj mu kelak. Sebelum saat itu tiba, tuntutlah ilmu Allah dan raihlah kejayaanmu. Hidupmu di dunia bukan sekadar untuk bercinta. Hidupnya dirimu di dunia adalah untuk memikul amanah sebagai khalifah. Menuntut ilmu-Nya, menggembirakan orang tuamu, meraih impian-Mu demi agama-Nya, dan menjadi daie.
Jadi saudaraku,
Bertabahlah dan berdoalah. Semoga diriku, dirimu dan dirinya dirahmati Allah. Dan semoga Allah menjaga hati dan iman ‘’si dia’’. Sentuhlah hati ‘’dia’’ melalui DIA.  Dan semoga juga dirimu kuat untuk menghadapi peperangan ilmu yang bakal menjelang tidak lama lagi. Menangislah dan mengadulah kepada-Nya. Hanya DIA yang mampu menolongmu saat dirimu jatuh, tersungkur dan hampir mati jiwanya.
Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan