Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Rabu, 10 Oktober 2012

Ujian Dalam Ujian


Bersabarlah duhai hati. Dugaan yang hebat hanya untuk orang yang hebat. Ulama’ sendiri ada berkata, ‘’ untuk menjadi baik, harus bersedia untuk difitnah dan disabotaj. ‘’ Ya Allah, sesungguhnya hanya redha-Mu yang ku dambakan. Terkadang aku akui Ya Allah, sebagai hamba, aku lemah. Hanya kekuatan-Mu yang ku pinta. Hanya kepada-Mu aku bergantung harap. Tiada yang lain selain dari-Mu. Hanya Engkau Yang Maha Sempurna Ya Allah. Sesungguhnya, aku tahu tiap2 ujian-Mu itu adalah tanda cinta dan kasih-Mu terhadapku. Ujian Allah terhadap hamba2-Nya adalah sama. Yang berbeza Cuma bila dan apa bentuknya. Bersyukurlah wahai diri. Dirimu diuji tatkala peperiksaan semakin hampir. Ujian dalam Ujian. Bertabahalah. Sakit dan disakiti. Itulah namanya kehidupan. Banyak lagi rintangan yang perlu ditempuhi. Sedangkan zaman Rasulullah dahulu, Baginda diuji dengan lebih dahsyat. Dirinya dilempar najis dan batu sehingga berdarah sehinggakan Malaikat Jibril bertanya ‘’ Ya Rasulullah, adakah kamu mahu aku mengangkat gunung-ganang yang ada dan menghempapkannya di atas umat tersebut? Maka jawab Rasulullah, ‘’Tidak, wahai Jibril. Mereka tidak bersalah. ‘’

Subhanallah! Betapa hebat dan mulianya peribadi Rasulullah! Allahurabbi! Seandainya Engkau izinkan, tiupkanlah semangat Rasulku ke dalam jiwaku. Jadikanlah aku seorang serikandi dan mujahidah solehah. Ya Allah, izinkanlah aku untuk berjuang pada jalan-Mu. Jihad menentang nafsu amarahku. Jihad menentang parasit hati yang mengganas dalam jiwaku. Tiada pergantungan lain selain dari-Mu Ya Allah. Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui. Hanya Engkau Yang Maha Mendengar. Hanya Engkau Yang Maha Segala2nya. Semua yang berlaku adalah di bawah aturan-Mu. Aku percaya ada kesudahan yang baik akhirnya. Ya Allah, sebelum waktu itu tiba, aku mohon berikan aku sedikit kekuatan. Kurniakan aku sedikit ketabahan. Jangan biarkan aku kelemasan dalam dunia yang penuh dengan kehinaan. Tetapkan hatiku pada-Mu. Sesungguhnya diriku sendiri tidak redha seandainya aku berpaling dari-Mu Ya Allah! Nauzubillah! Jauhkanlah aku dari perkara2 sebegitu Ya Allah. Didiklah diriku dengan keperibadian Rasulullah. Tabahkanlah hatiku dalam menempuh apa jua ujian cinta-Mu padaku. Sesungguhnya hanya redha-Mu yang ku damba. Izinkanlah aku untuk mencari keredhaan dalam sinar ketaqwaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan