Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Isnin, 8 Oktober 2012

Hati dan Hidayah Itu Milik Allah

''Assalamualaikum,kak..sory ganggu..sy nak tanye,camne nak buat bile ade orang xsuke kite, benci kite sedangkan kite xbuat pape pn kat die?Kite xkenal sgt pun die.Tp,die mengata kite macam2.Hati sy sakit sgt kak..Kdg2 tuh sy rasa nak membalas tp sy xde kekuatan tuh..Mcm mane kak?''

Allahuakbar! Sedih diri ini tatkala mendapat mesej daripada seorang adik junior. Allahuakbar, saya tahu persis perasaan itu. Sakit, perit, terluka. Tatkala ini, saya yakin hati kita tidak keruan. Minda kita bercelaru. Bagi orang2 yang sabar dan keyakinannya mutlak kepada Allah, nescaya dia akan memujuk hatinya dengan zikrullah. Tapi, bagi hati2 yang tidak betah dengan ujian-Nya yang sebegini, nescaya dia akan mencemarkan dirinya dengan kata2 yang membinasakan dirinya sendiri. Bersyukurlah bagi hati2 yang masih dapat mengimbangi antara keimanan dan nafsu amarah. Kalian telah berjihad! Mabrook alaik ya akhowat wa ikhwan. Untuk adikku itu, tahniah! Kamu tidak membiarkan syaitan menguasai hati dan jiwamu.


Saudara2ku,

Diri ini bukanlah seorang yang alim apatah lagi warak. Namun, diri ini merupakan seorang hamba yang terlalu banyak dosa dan khilaf. Diri ini berharap moga2 dengan secebis kata2 ini saudara2ku sekalian bisa merenung dan berkongsi rasa yang sama.
Maafkanlah jika ada yang terasa. Mungkin ianya agak lancang bagi yang terasa. Namun, inilah hakikat kehidupan. Apa yang hak tetap harus ditegakkan. Apa yang batil tetap perlu diperangi. Semoga Allah tetap merahmati diri ini, diri kamu dan seluruh umat Islam di dunia ini.


Saudara2ku,

Kita ini muslim. Jadi, untuk apa kita bermusuh dan bermasam muka? Bukankah Allah Azza Wajalla menciptakan kita dari sumber yang sama? Sumber yang hina lagi jijik dan mengotorkan. Kita berasal dari setitik air mani yang hanyir. Jasad kita tercipta dari tanah yang kotor. Untuk apa kita berbangga dan bermusuh? Untuk apa kita mencaci dan menghina insan lain? Manusia itu tetap sama di pandangan Allah Azza Wajalla. Yang membezakan kita hanyalah iman dan taqwa. 
Saudaraku, sungguh diri ini sangat sedih dan kecewa tatkala kita bermusuhan. Allahuakbar. Bagaimana Islam akan menang sedangkan umatnya masih lagi berhasad dengki, sakit menyakiti antara satu sama lain? Di mana pegangan kita? Di mana akidah kita? Apakah kita mahu selamanya bermusuhan dan saling menyakiti? Allahuakbar. Jika begini, moga Allah akan mengampuni dosaku, dosamu dan dosa seluruh umat Islam kerana tidak mengikuti ajaran-Nya. Iya! Saya akui, saya bukanlah seorang insan yang baik dan sempurna. Demi Allah Yang Menguasai Seluruh Alam Semesta, hanya Allah Yang Maha Mengetahui segala2nya. Diri ini penuh khilaf dan dosa. Diri ini masih perlu dibimbing. Diri ini masih mencari redha Ilahi. 
Saudaraku, maafkanlah diriku andai coretan ini mengguris hatimu. Ilhamku dari Allah. Coretan ini merupakan peringatan buat diriku, dirimu dan semua insan. Daku harap coretan ini dapat membuat saudara2ku yang daku kasihi LillahiTa'ala merenung akan kebenarannya. Allahuakbar! Jangan biarkan syaitan durjana memutuskan ikatan ukhuwah antara kita! 


Saudaraku,

Ayuhlah bersatu. Usahlah mencari musuhmu. Dunia ini terlalu kecil. Akhirnya nanti jika dizinkan Tuhan kita akan dipertemukan jua. Jika tidak di dunia, di akhirat pasti Allah akan ketemukan kita. Dan tatkala waktu itu setiap bait bicara dan amalan kita akan disoal dan dihisab. Nauzubillah saudaraku! Sungguh aku tidak tegar dan tidak rela jika diriku dan dirimu dicampak ke neraka hanya dengan kata-kata yang membinasakan diri! Allahuakbar. Demi Allah, jika Allah takdirkan diriku penghuni syurga, ingin ku pimpin semua tangan saudara2ku ke syurga-Nya. 


Saudaraku,

Ayuh bersatu dalam Islam. Mengapa perlu bermusuhan? Tidak cukupkah dengan nyawa2 yang sudah melayang suatu ketika dahulu? Mahu mengulangi lagikah peristiwa Habil dan Qabil suatu ketika dulu?

Rasulullah saw bersabda, "Seorang Muslim adalah saudara bagi sesama Muslim yang lain, tidak boleh menganiaya atau membiarkan dianiaya. Dan sesiapa memenuhi hajat saudaranya maka Allah akan memenuhi hajatnya. Dan sesiapa membebaskan kesusahan seorang Muslim maka Allah akan membebaskan kesusahannya di hari kiamat. Dan sesiapa menutupi aib seorang Muslim maka Allah akan menutupi aibnya di hari kiamat." (HR Bukhari dan Muslim)


Sesungguhnya orang yang paling aku kasihi dan paling hampir denganku pada hari kiamat ialah orang yang paling mulia akhlaknya di kalangan kamu. Manakala orang yang paling aku benci dan paling jauh kedudukannya dariku pada hari kiamat ialah orang yang buruk akhlaknya di kalangan kamu. -Riwayat Ahmad.



Saudaraku,

Diri ini juga tidak sempurna. Ayuhlah saudaraku, kita sama2 memperbaiki diri kerana-Nya. Sesungguhnya kita tidak tahu bila dan di mana kita akan mati. Tetapi, yakinlah mati itu pasti. Tidak terlambat walau satu saat. Jadi, sudah cukupkah amalan kita saudaraku? Yakinkah diri kita bahawa kita akan masuk ke syurga jiwa terus-menerus menyakiti saudara2 kita? Nauzubillahuwallahualam. Semoga diriku dan dirimu berada di bawah rahmat-Nya. 


Saudaraku,

Maafkanlah diri ini andai pernah mengguris hatimu.
Sesungguhnya diri ini sangat lemah dan khilaf.
Namun, daku tahu. Hati kita juga adalah milik-Nya.
Hidayah itu juga milik-Nya.
Daku akan terus berdoa dan berdoa moga diriku dan dirimu sama2 beroleh hidayah dan manfaat dari-Nya.
Usahlah bermusuhan, bersatulah kita dalam redha-Nya.
Kita tetap sama tiada bezanya. 
Kita tetap makhluk ciptaan-Nya yang lemah lagi hina.
Berusahalah untuk mendapat redha-Nya.
Moga Allah merahmati kita semua.
Ameen.


"Sesungguhnya berjayalah orang yang setelah menerima peringatan itu berusaha membersihkan dirinya dengan taat dan amal soleh, Dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan Nama Tuhannya serta mengerjakan solat. Tetapi kebanyakan kamu utamakan kehidupan dunia, padahal kehidupan Akhirat lebih baik dan lebih kekal."- (Al-A`laa 14 - 17) 






Bagi sesiapa yang pernah lalui detik2 ini, bersyukurlah kamu diuji. Allah sangat2 menyayangi dirimu. Untuk adik tadi, kuatkan hati, tabahkan jiwa. Allah sentiasa bersama dengan kita. Berdoalah. Hanya itu senjata kita.