Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Rabu, 10 Oktober 2012

Teman, Aku Mohon.


Assalamualaikum wahai teman yang aku kasihi dunia akhirat. 

Seandainya dirimu membaca tinta dan coretan ini, aku mohon maafkanlah diriku. Aku hanyalah insan biasa yang punya perasaan dan hati. 
Wahai teman yang aku kasihi dunia akhirat.
Di mana silapku? Apa salahku? Mengapa aku difitnah sebegitu rupa?
Apakah dirimu percaya omongan mereka? 
Di mana nilaimu tatkala suaramu memuntahkan kata-kata makian untukku?
Demi Allah, tidak pernah terlintas sedikit pun di benak dan hatiku untuk mengaibkanmu apatah lagi memburukkan dirimu wahai teman.
Demi Allah juga, aku amat mencintaimu dunia akhirat.
Tegarnya dirimu memfitnahku, tegarnya dirimu mengaibkanku, tegarnya dirimu membunuh hatiku.
Hatiku berdarah wahai teman. Lukaku parah dek kata-kata cacianmu terhadapku. Namun, aku bersyukur, tatkala diriku hampir rebah, Allah memaut diriku agar tidak terjatuh lebih parah. Sesungguhnya Dia sentiasa ada untuk hamba2-Nya.


Wahai teman yang aku kasihi dunia akhirat.

Apakah dirimu tidak berasa apa-apa? Mengapa hatimu terlalu keras wahai teman? Tidakkah hatimu berasa sedikit kasihan melihat diriku? Gembirakah hatimu tatkala melihat airmataku waktu itu? Ya! Dirimu telah berjaya wahai teman. Aku tahu aku lemah. Aku memang seorang insan yang tidak berdaya dan berupaya untuk melawan setiap tomahan yang dirimu lemparkan. Biarkanlah. Aku percaya pada takdir-Nya. 


Wahai teman yang aku kasihi. 

Sekali lagi aku mohon maaf. Biarlah, walaupun ku tahu diriku teraniaya dan dianiaya, namun aku takut. Aku takut aku sudah tidak punya kesempatan untuk memohon maaf denganmu. Kapan sahaja malaikat maut akan menjemputku. Sebelum waktu itu tiba, aku ingin meminta maaf. Aku tidak mahu pulang pada Tuhanku dengan roh yang sombong dan bongkak. Biarlah aku mengalah. Biarlah aku yang dipersalahkan. Tidak mengapa. Aku tahu Allah punya sesuatu untukku. Aku tahu Allah sengaja menduga sejauh cintaku terhadap-Nya. Aku tidak akan kalah dek nafsu amarah! Aku tidak akan kecundang dek parasit hati yang mengganas! Tidak sama sekali aku membiarkan syaitan laknatullah merasuk hatiku! Ayuh, datanglah ujian. Aku tidak gentar. Aku tidak takut. Aku punya senjata yang kuat. Aku punya pelindung yang hebat. Ia doaku, Dia Tuhanku Allah Azza Wa Jalla. 


Duhai teman yang aku kasihi,

Aku doakan semoga dirimu sedar suatu hari nanti. Aku doakan semoga hatimu tidak akan dicemari. Aku doakan agar hati KITA tidak akan dicemari. Semoga Allah memberikan yang terbaik. Maafkan aku kerana aku tidak berupaya melawan dirimu. Janganlah sesekali mengharapkan bahawa aku akan membalas setiap tomahanmu. Maaf, aku tidak pandai dalam bertelagah. Allah mengunci mulutku daripada berbicara hal yang mazmumah. Allah menutup pintu hatiku daripada mencalit rasa dendam terhadapmu. Maafkan aku. Dirimu silap memilih lawanmu. 


Jadi, wahai teman. 

Aku mohon, usahlah omong kosong lagi. 
Allah Maha Mengetahui segala2nya. Tidak di dunia, di akhirat pasti ada balasannya. Aku berdoa agar Allah menutup segala keaiban kita di sana. Aku berdoa agar Allah mengampuni dosa2 kita. Aku bukanlah seorang yang warak dalam agama namun, apa yang ku cari hanyalah redha-Nya. 
Terserah dirimu. Katalah apa sahaja. Aku sudah tidak gentar lagi. Allah sentiasa bersamaku. Jalan ini yang ku pilih. Dan ku harap dirimu juga memilih jalan ini. Semoga sama2 dapat hidayah dari-Nya.
Dan semoga saja aku istiqomah kepada-Nya.
Hati itu Allah yang pegang. Hidayah itu Allah yang punya.
Tiada suatu pun yang aku miliki.
Aku telah berusaha.
Selebihnya biarlah Dia yang menentukannya.
Andai itu takdirnya, aku redha.










Tinta Hati,

Hamba Allah Yang Mencari Redha Ilahnya


Tiada ulasan:

Catat Ulasan