Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Isnin, 8 Oktober 2012

Sapaan Cinta Ilahi

Tatkala cinta Ilahi menyapa, 
seringkali diri ini tidak mampu menolak-Nya.
Cinta dan kasih yang dihulur oleh-Nya begitu tulus dan suci 
sehingga aku merasakan aku tidak layak untuk cinta-Nya.
Aku terlalu hina untuk cinta-Nya. 
Namun, 
setiap kali aku lari dari cinta-Nya,
setiap kali juga dia menghulurkan cinta-Nya buatku.
Ternyata cinta-Nya tidak perlu ku tagih. 
Dia sering ada menghulurkan cinta-Nya buat hamba2-Nya. 
Ya Allah, 
sungguh tulus kasih-Mu buat hamba2-Mu. 
Ya Allah, 
sungguh tiada kudrat yang lebih hebat dari-Mu. 
Ampunilah hamba2-Mu yang sering melakukan dosa dan khilaf Ya Allah.
Ampunilah hamba2-Mu yang sering lalai dari mengingati-Mu. 
Ya Allah, 
Engkau tautkanlah hati ini kepada-Mu. 
Tutuplah pintu hatiku ini Ya Allah. 
Tutuplah pintu hati ini daripada disentuh 
oleh insan yang tidak halal bagiku. 
Aku mohon. 
Penuhilah hati ini dengan cinta-Mu. 
Jangan cemari hati ini Ya Allah. 
Aku mohon, 
peliharalah hati ini daripada kekecewaan. 
Hanya Engkau yang berhak untuk diri ini Ya Allah. 
Jika masanya sudah tiba, 
Engkau satukanlah kami dalam redha-Mu. 
Satukanlah kami di syurga-Mu.  
Sebelum tiba masa itu, 
izinkanlah kami untuk menjadi hamba cinta-Mu,
sehinggalah Engkau mencabut nyawa kami Ya Allah.
Izinkanlah kami untuk terus mencintai-Mu. 
Izinkanlah kami untuk terus mencari redha-Mu.
Dan,
Izinkanlah kami untuk menghuni syurga-Mu.