Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Jumaat, 5 Oktober 2012

Dakapan Ilahi

Dia seorang hamba yang lemah. Setiap kali ujian menyapanya, dia tersungkur rebah. Jiwanya luka berdarah. Airmatanya sudah kering menangisi takdir yang direncana untuknya. Suatu saat dahulu, dia menyalahkan Tuhannya atas takdir yang menimpanya. Mengapa dia harus diuji sebegitu hebat? Apa lagi yang tidak kena pada dirinya? Dia sudah ikut perintah Tuhannya, Tuhan kamu, Tuhan mereka dan Tuhan kita! Ujian demi ujian yang menimpa membuat dirinya parah. Dia hampir terkandas. Tetapi, Allah itu Maha Adil, Maha Pemurah, Maha Penyayang dan Maha Segala-galanya. Dia tidak pernah membiarkan hamba-hambaNya terus bersedih, berduka dek ujian yang diberikan oleh-Nya. Sesungguhnya Allah tidak akan menguji hamba-hambaNya melebihi kemampuannya! Lalu, saat dirinya rebah tersungkur, saat jiwanya parah berdarah, saat airmatanya sudah kering menangis dek ujian yang melanda, Allah membelai hati dan jiwanya dengan pujukan kalam cinta-Nya yang satu. Iya, yang satu tiada tandingan, AlQuran NulKarim. Allah memegang hatinya agar bertabah dalam menelusuri kehidupannya. Hidup manusia memang penuh dengan mehnah ujian. Tiada seorang pun yang terlepas darinya. Ujian tanda Allah kasihkan hamba-hambaNya. Tanda Allah sangat-sangat merindui tangisan qalbun hamba-hambaNya. 
Usah menangis wahai saudaraku, setiap ujian yang menimpa pasti ada hikmahnya. Bertabahlah dalam menghadapi ujian. Islam itu indah, Allah itu Ilah, percayalah pada janji-Nya. Sesungguhnya Allah tidak akan pernah mungkir janji. Allah menguji untuk menduga sejauh mana keteguhan iman hamba-hambaNya. Apakah apabila mereka berkata '' aku sudah beriman '' sedangkan mereka tidak diuji? Tidak! Ujian yang hebat hanya untuk orang yang hebat kekuatan imannya terhadap Allah S.W.T! Tiada keraguan pada-Nya! Hatinya mutlak miliknya! Hamba yang hebat sentiasa berlapang dada menerima ujian, walau apa pun bentuk dan caranya, kerna Dia tahu Allah tidak akan sesekali meninggalkannya. Usah berpaling lagi, teruskan perjalananmu mencari redha dan cinta Ilahi. Hanya Dia yang Mengetahui segala isi hati. Tatkala ujian menyapa, berzikirlah di dalam hati, 
'' Lahaulawalaquwwataillabillahilaliyyiladzim .. ''
Sesungguhnya tiada kekuatan melainkan Dia. Berdoa dan terus berdoa bermunajat kepada-Nya. Sesungguhnya Allah itu dekat.