Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Jumaat, 5 Oktober 2012

Ujian Cinta Ilahi

''Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!''
Dia mengulang-ulang zikir itu di dalam hatinya. Airmata yang jatuh berderaian sudah tidak dapat ditahan. Matanya yang selama ini payah sekali untuk mengalirkan airmata kini tumpah jua akhirnya. Airmata yang membasahi pipinya laju menuruni persis air sungai yang mengalir dalam aturan-Nya. Dia menarik nafas dalam, berusaha mengumpul kekuatan. Namun, dia tidak berjaya! Airmatanya makin laju mengalir! Dirinya tersengguk-sengguk. Tersedu-sedan dirinya menahan perasaan dan airmata. Allahuakbar! Lemah sungguh dirinya waktu itu. 


''Ya Tuhanku, ujian apakah ini Ya Allah?????''

Hatinya bermonolog dengan Tuhan-Nya. Sepi. Tiada jawapan yang diterimanya. 
''Ya Tuhanku, jawablah pertanyaanku Ya Allah!!''
Hampir gila dibuatnya tatkala tiada suara yang menjawab persoalannya.
Sepi lagi. Dia menangis lagi. Kali ini lebih kuat. Allahuakbar! Dia benar-benar lemah. Tangisan berlagu duka itu bisa meruntunkan hati sesiapa sahaja yang mendengarnya. 
''Ya Allah Ya Tuhanku, aku mohon Ya Allah, tolonglah aku Ya Allah, tolonglah aku. Aku tidak punya sesiapa melainkan-Mu Ya Allah. Allahuakbar, Allahuakbar. Ujian apa lagi kali ini Ya Allah? Ujian apa lagi? Allah, aku lemah Ya Allah, aku lemah. ''
Deraian demi deraian airmatanya membasahi pipinya. Bajunya sudah lecun dek airmata yang membanjiri wajahnya. Dia merenung ke luar jendela. Awan masih lagi menangis membasahi bumi barakah. Makin kuat tangisannya tatkala melihat hujan. Dia merasa seakan alam memahami dirinya tatkala itu.
''Ya Allah, jawablah aku Ya Allah!''
Kali ini dia benar-benar merasakan dia hampir gila dek kebisuan itu! 
''Aaaaaaarrrrrrrrgggggggghhhhhhhh!!!!''
Dia menjerit lantang. Namun, hanya dinding yang menjadi teman setianya. Tiada insan lain waktu itu. Dirinya sudah tidak tertahan lagi. Dia tersungkur jua akhirnya. Dia terduduk, menangis tersedu-sedan. 
''Kenapa aku Ya Allah? Kenapa harus aku?''
Teresak-esak dirinya. Wajahnya menunduk. Dia membiarkan airmatanya jatuh membasahi lantai kamarnya. 
''Aku mohon Ya Allah, jawablah persoalanku Ya Allah.''

Tatkala itu, terdengar sayup-sayup suara sang muazzin melaungkan takbir agung-Nya. 
''Allahuakbar,Allahuakbar.Allahuakbar,Allahuakbar.
Ashaduallailahaillallah,ashaduallailahailallah.
Ashaduannamuhammadanrasulullah,ashaduannamuhammadanrasulullah.
Hayya'alassolah,hayya'alassolah.
Hayya'alalfalah,hayya'alalfalah.
Allahuakbar,allahuakbar.
Lailahaillallah. ''


Allah! Tersentak dirinya dek laungan agung itu. Dia mengangkat wajahnya mencari suara itu. Sayup-sayup kedengaran dalam renyai hujan yang berpanjangan suara muazzin melaungkan ayat Quran. Kali ini dia benar-benar tidak berdaya. Dirinya berpaut pada jendela. 

''Allah, inikah jawapan-Mu?''
Dia cuba menahan sendu. Dia memejamkan kelopak matanya, kembali menarik nafas dalam mengumpul kekuatan. Tiba-tiba qalbun soghirnya berbisik, ''inilah jawapan Tuhanmu..''
Dia membuka matanya. Terkejut dek suara hatinya. Dia menggeleng-geleng menafikan. Bukan itu jawapan yang dia inginkan! Namun, hatinya terus berbisik sehingga dia merasakan suara hatinya bergema bukan hanya dalam hatinya malah di dalam kamarnya! Dirinya cuba bertenang. Dia memasang telinga mendengar kembali bait-bait bicara hatinya. Tapi, tetap jawapan yang sama diperolehnya. Kali ini dia tewas. Mungkin benar kata hatinya. Inilah jawapan kepada persoalannya. Lalu, dia menggagahkan diri menuju ke kamar mandi, mengambil wudhuk, menyucikan diri untuk mengadap Sang Ilahi. 


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



Dia memakai telekung solatnya. Air mukanya jernih dek wudhuk yang menghiasi wajahnya. Dia menghamparkan sejadah miliknya. Gambar Ka'bah menggamit dirinya. Dia menahan rasa di hati. Hatinya berdebar-debar untuk mengadap Sang Ilahi.

''Ya Allah, layakkah aku berhadapan dengan-Mu?'' 
Suara hatinya menyepi. Tidak memberikan jawapan yang pasti. Namun, demi tuntutan Ilahi, yang wajib itu tetap wajib. Lafaz Bismillah menghiasi bibirnya. Dia mengangkat TakbiratulIhram, mengagungkan Tuhannya, Allah Azza Wajalla.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Usai memberi salam, dirinya menangis. Hatinya sudah tidak tertahan lagi. Ya Allah, lemah sungguh dirinya. Dirinya tidak punya kekuatan. Lalu, dia kembali berdiri, segera untuk menunaikan solat sunat taubat dan solat sunat hajat. Berharap agar Allah memberikan dirinya petunjuk dan kekuatan. Tatkala dahinya mencecah hamaparan sejadah, hatinya meruntun hiba. Perasaannya sudah tidak tertahan lagi. Airmatanya membasahi hamparan sejadah. Allah, dia merasakan dirinya begitu dekat dengan Penciptanya. Dia tidak berdaya untuk bangun dari sujudnya kerana dia merasakan dirinya begitu kerdil di hadapan penciptanya. Lama dia sujud, menangisi dirinya. Dia tidak hiraukan kakinya yang sudah mula lenguh dek sujudnya yang lama. Namun, kudrat insan, akhirnya dia bangun dari sujudnya dan menyempurnakan salamnya. Matanya sudah bengkak. Sejadah dan telekung solatnya sudah basah. Namun airmatanya masih lagi tidak kering. Alunan zikir membasahi lidahnya. 

''Lailahailallah, Lailahailallah, Lailahailallah, Lailahailallah..''
Airmatanya makin laju. Dia menadah tangan untuk berdoa. 
Terketar-ketar jari-jemarinya menadah tangan untuk meminta pada Yang Maha Esa.


'' Ya Allah Ya Tuhanku, hanya kepada-Mu aku datang Ya Allah. 

Ya Allah, aku tahu ujian ini tanda Engkau mengasihi aku Ya Allah.
Ampunilah segala dosaku Ya Allah. 
Sesungguhnya aku khilaf.
Ya Allah, ampunilah aku kerana aku telah melampaui batasku 
sebagai hamba-Mu Ya Allah. 
Ampunilah aku kerana aku telah menzalimi diri aku Ya Allah.
Ya Allah Ya Rahman, berikanlah aku kekuatan-Mu Ya Allah.
Sesungguhnya tiada kekuatan lain selain dari-Mu. 
Sungguh Ya Allah, aku lemah. Aku tidak berdaya. 
Namun Ya Allah, aku bersyukur kepada-Mu. 
Tatkala diriku hanyut, Engkau datang menyedarkanku.
Tatkala diriku rebah tersungkur, Engkau datang memautku.
Tatkala diriku lemah, Engkau datang membelaiku.
Ya Muhaimin, sungguh aku tidak dapat lari dari cinta-Mu.
Semakin jauhku dari-Mu, semakin dekat Kau menghampiri daku,
Semakin cuba ku dekati, semakin kuat Kau mendugai aku.
Ya Allah, sesungguhnya aku hamba-Mu yang kerdil lagi hina.
Sesungguhnya hati ini milik-Mu. Sesunggguhnya jiwa ini milikmu. 
Dan sesungguhnya segala-galanya adalah milik-Mu Ya Allah.
Ya Allah, kali ini aku redha di atas segala ketetapan-Mu Ya Allah.
Aku tidak seharusnya mengeluh Ya Allah, kerana aku tidak berhak.
Aku hanyalah ciptaan-Mu Ya Allah, hanyalah hamba-Mu yang hina.
Ya Rabbi, aku mohon dengan-Mu dengan penuh keampunan Ya Allah.
Aku datang kepada-Mu dengan penuh pengharapan Ya Allah.
Engkau peganglah hati ini kepada-Mu, jangan biarkan ia lalai lagi Ya Allah.
Jangan kotorkannya lagi Ya Allah. Jauhilah aku dari berputus asa dengan-Mu.
Aku mohon, jangan palingkan aku dari-Mu.
Aku mohon Ya Allah, aku mohon, jadikanlah aku hamba-Mu.
Jadikanlah aku sebenar-benar hamba-Mu Ya Allah. 
Tiada yang lain melainkan-Mu Ya Allah.
Hanya kepada-Mu aku bergantung harap.
Dan hanya kepada-Mu aku bersujud.
Kuatkanlah imanku dan hatiku untuk menghadapi setiap ujian-Mu.
Rabbana aatina fiddunya hasanah, wafilakhiroti hasanah, waqina azabannar.
Wassollallahualasayydinamuhammad, wa'ala alihi wasohbihiwassalam,
Walhamdulillahirrobil 'alamin.


Lantas dia kembali sujud dan menangis di atas hamparan sejadah miliknya.

Penghambaan dirinya tertumpah di situ. Sungguh dia tidak punya kekuatan selain kekuatan Cinta Illahnya. Hanya kepada Dia, dia memohon dan meminta segala-galanya. Dia tahu dan dia sedar, dia tidak boleh mengalah. Dia harus menghadapi setiap ujian Tuhan kepadanya. Dia harus kuat menempuhinya. Dia sedar dalam mencari redha dan cinta Ilahi, pelabagai mehnah ujian harus dia hadapi. Dia harus menguatkan diri, jika tidak dia akan tersungkur sebelum menjadi sebenar-benar dai'e. Iya, dia harus kuat untuk menyeru kepada hamba-hamba Ilahi yang masih lagi meraba-raba dalam kegelapan duniawi. Jika dia tidak kuat, bagaimana dia ingin menyeru? Saudara-saudaranya perlu diselamatkan. Tapi, dia juga sedar dia punya kekurangan dan tidak sempurna. Memang dia tidak akan pernah cukup dan sempurna namun sebagai hamba dia tetap bersyukur. Dia bangun dari sujudnya. Dia menggenggam tangan kanannya dan meletakkan tangannya di dada kirinya. 
''Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar.''
Dia mengulang-ulang kalimah agung itu. Nafasnya ditarik. Matanya dikatup rapat. Kekuatan Ilahi mula meresap dalam jiwanya. Hatinya kini semakin tenang. Jiwanya semakin kental. Dia membuka matanya perlahan-lahan. Alis matanya basah dek airmata miliknya. Dia berpaling ke kanan. Di suatu sudut kanan, dia melihat ada sesuatu yang bercahaya di atas mejanya. Lantas dirinya bangun menggapai ''cahaya'' itu. Diciumnya dengan penuh syahdu.
Itulah cahayanya dunia akhirat. Mushaf AlQuran NulKarim.
Dia membuka mushafnya perlahan-lahan. Tangannya terketar-ketar.
Dadanya berdebar-debar. Tatkala kalimah-kalimah Tuhannya menjamah matanya, dia terduduk. Terasa lemah. Dia kembali menangis. 
Ya Allah, sudah lama benar dia tidak membaca mushaf itu!
Sudah berhabuk di dalamnya. Dia beristighfar. 
''Ya Allah, ampunilah aku. Aku ingin menjadi dai'e tapi aku lupa menyentuh kalam-Mu Ya Allah. Aku hamba-Mu yang berdosa Ya Allah, ampunilah aku Ya Allah, ampunilah aku..''
Airmatanya tidak sudah-sudah keluar seakan tidak mahu berhenti. Awan masih lagi menangis. Menangis bersama hamba Tuhan yang sedang mencari redha-Nya. Dia menarik nafasnya lagi. Kali ini dalam sekali. Dia menghembuskan nafasnya perlahan-lahan. Dia merenung kalimah-kalimah agung Tuhan Semesta Alam, Allah Azza Wajalla.
''Berikan aku kekuatan Ya Allah..''
Kali ini dia nekad. Dia akan kuat menghadapi apa jua ujian Allah untuknya. Dia sudah menyerahkan dirinya sepenuhnya kepada Sang Ilah. Dan dia tidak akan sesekali meninggalkan ''cahaya'' nya itu. Allahuakbar, berikanlah petunjuk dan kekuatan!


Dia tahu, dia adalah seorang pendosa; yang tidak terhitung dosa besarnya. Namun dia juga tahu, Allah Maha Pencinta, Maha Pengampun, dan Maha Menerima Taubat hambaNya.

Dan dia terus teguh berpegang pada satu kekuatan. Kalimah Tauhid "La ilaha illallah" Tiada Tuhan Yang di sembah melainkan Allah. Dan akan terus kukuh percaya pada satu kekuatan; "la hawla wa la quwwata illa billah" Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan kekuatanNya.


"Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu." 
(Surah Asy- Syura ayat 30)