Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.-(Az-Zumar;53)

Sabtu, 20 Oktober 2012

Hati, Rindu dan Cinta Itu :)

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.
Entry kali ini dan yang sebelumnya lebih menjurus ke arah hati bukan? Maafkan saya jika entry kali ini banyak menyentuh soal hati. Allahurabbi. Segala puji bagi Allah kerana masih memberi rasa kasih, sayang dan cinta dalam hati ini. Cinta kepada-Nya,cinta kepada Rasul-Nya,cinta kepada umi dan abi dan cinta sesama muslim dan juga makhluk-Nya.Di sebalik ''cinta'' itu tersembunyi satu ''cinta'' yang bergelodak di jiwa terutama remaja ketika ini. Tanya kepada diri, apakah ''cinta'' yang ada dalam hati ini halal dipandangan-Nya?Ataupun sekadar nafsu semata?Kita sememangnya tidak dapat lari bahkan tidak mampu lari daripada realiti ''cinta'' dan itu sendiri.Namun, perlu ditanya dan di soal juga pada diri,apakah ''cinta'' itu yang kita cari?Maha Suci Allah yang mengetahui segala-galanya.Semalam,diri ini sempat ''berkicau'' ; bertweet dengan seorang adik yang tidak diri ini kenali tetapi atas dasar ''ukhuwahfillah'' diri ini cuba bertanya mengapa dia bersedih.Katanya dia sedih kerana sahabat-sahabat yang dia kasihi ''bercouple''.Subhanallah!Dia baru berumur 12tahun.Bagiku, usia sebegitu masih mentah,namun fahamannya terhadap agama dan syariat DIA Yang Maha Esa, dia mengerti akan batasan syariat-Nya.Allahurabbi, terbukti benar hadis rasul-Nya.
''Jika Allah menginginkan seseorang itu menjadi baik,maka DIA akan memberi kefahaman mengenai agama-Nya ..''

Sahabat, usah salah faham.Islam itu indah.Islam itu mudah.Islam itu relevan.
Sahabat, tahukah dirimu mengapa Allah melarang hamba2-Nya untuk ''bercouple''?
Iya.Bercinta itu tidak salah, yang salahnya adalah ''bercouple.''
Ayuh, luangkan sedikit masamu untuk memahami tentangnya.InshaAllah, semoga sama-sama mendapat manfaat darinya. Ameen :)


Sahabat, sebenarnya cinta itu sangat suci. Jadi, mengapa ingin mengotorkannya? Dan sesungguhnya hati kita ini sangat tenang di bawah aturan-Nya.Jadi, mengapa memilih untuk gelisah kannya? Cinta itu lahir dari perasaan suka sama suka. Mungkin cinta itu bermula dari mata lalu turun ke hati. Awas wahai sahabat. Terkadang, mata itulah anak panah syaitan laknatullah. 

“Katakanlah kepada laki-laki yang beriman:

 "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya.”
(Qur’an surah an Nur ayat 30)



Sahabat, tanyakan persoalan ini kepada dirimu. Adakah setiap kali ''cinta'' insan yang kamu sukai itu hadir di dalam hatimu, dirimu merasakan ada sesuatu yang menggenggam hatimu? Adakah hatimu seringakali merasa gelisah tidak menentu? Apa pernah dirimu menangis takut kehilangan ''cinta'' mu itu? Ianya sakit bukan?



[17:32] Al Isra'
And come not near unto adultery. Lo! it is an abomination and an evil way.



Dan janganlah kamu mendekati zina, karena sesungguhnya zina itu adalah perbuatan yang keji dan seburuk-buruk jalan (yang ditempuh oleh seseorang)” (QS Al Israa : 32)



Maha Suci Allah. Sahabat, fahamkah dirimu kalam Allah di atas? Allah menyuruh kita agar menjauhi zina. Iya, benar sahabat. Kalian hanya ''bercouple'' belum lagi berzina. Tapi, tahukah sahabat, Allah itu sangat menyayangi kita? Peringatan demi peringatan Dia berikan. Bukankah ''bercouple'' itu MENJURUS ke arah zina? Iya, bertemu, ke mana-mana sahaja berdua, makan bersama dan lain-lain, bukankah ianya MENDEKATI zina? Jika tidak di batasi dengan syariat-Nya, maka sesuatu yang tidak kita inginkan akan berlaku. Nauzubillahiminzalik!

Semoga Allah melindungi kita!
Kendatipun kalian tidak berjumpa, ketahuilah sahabat yang daku kasihi dunia akhirat, zina ini terbahagai juga kepada zina mata dan zina hati.
Ber-SMS, dan lain-lain juga boleh menjurus ke arah zina hati. Allahurabbi. Betapa Allah ingin menjaga hati dan diri kita bukan? Allah tahu, hati kita ini rapuh. Maka DIA ingin menjaga hati kita supaya tidak kecewa dengan cinta duniawi.  Selagi dinamakan manusia, kita mempunyai perasaan suka mengasihi dan dikasihi. Memang adat kehidupan bahawa kasih cinta didahului dengan berasa rindu, namun jangan pula rindu berlebihan.Kerinduan kepada kekasih, sering kali membekaskan duka, penyakit menyebabkan kelemahan hati.Kita sebenarnya berperang dengan perasaan. Namun, seorang Muslim akan terasa nikmat jika dapat menjauhi keluhan, kesedihan dan kerinduan ini. 


Jika rindu, Ibnu Qayyim memberikan terapi mujarab mengenai masalah rindu.


Sebelum itu beliau memberikan sebab mengapa rasa rindu berlebihan terjadi. Antaranya: Hati tidak terisi oleh rasa cinta, syukur, zikir dan ibadah kepada Allah sebaliknya membiarkan mata meliar. Pandangan dan renungan mata adalah jalan membawa kepada kesedihan dan keresahan. 


Sebelum itu beliau memberikan sebab mengapa rasa rindu berlebihan terjadi. Antaranya: Hati tidak terisi oleh rasa cinta, syukur, zikir dan ibadah kepada Allah sebaliknya membiarkan mata meliar. Pandangan dan renungan mata adalah jalan membawa kepada kesedihan dan keresahan.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Pandangan mata itu satu daripada sekian banyak anak panah iblis."
Setiap penyakit ada ubatnya. Ubat yang terbaik adalah meneguk daripada pengajaran Al-Quran seperti firman Allah yang bermaksud:
"Demikianlah supaya kami memalingkan daripadanya kemungkaran dan kekejian. Sesungguhnya Yusuf itu termasuk hamba kami yang terpilih." (Surah Yusuf, ayat ke-24)
Berikut adalah beberapa tips yang ingin dikongsikan bersama :
Ikhlas kepada Allah.
Ikhlas adalah ubat penyakit rindu. Ikhlas kepada Allah bermakna selalu berusaha berada di pintu ibadah dan memohon kesembuhan daripada Allah. Jika kita ikhlas kepada Allah, Allah akan menolong kita daripada penyakit kerinduan melalui cara tidak pernah terdetik di hati.
Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan:
"Sungguh jika hati telah berasakan manisnya ibadah kepada Allah dan ikhlas kepada-Nya, nescaya ia tidak akan menjumpai hal lain yang lebih manis, indah, nikmat dan baik daripada Allah. Manusia tidak akan meninggalkan sesuatu dicintainya, melainkan selepas memperoleh kekasih lain yang lebih dicintainya.
Doa mengundang sikap, rasa fakir dan rendah diri di hadapan Allah.
Oleh itu doa adalah salah satu bentuk ibadah yang agung. Ketika kita berada dalam kesempitan, kita bersungguh-sungguh dalam berdoa, berasakan Allah amat dekat mendengarkan rayuan.
Mengurus mata dan pandangan.
Pandangan yang berulang-ulang adalah suis penting menyalakan api rindu. Orang yang memandang dengan sepintas lalu jarang berasakan hati terusik dan jatuh.
Ibnu Qayyim menyatakan:
"Orang berakal tidak mudah tergelincir jatuh hati dan rindu, dia tidak tertimpa pelbagai kerosakan. Barang siapa yang terjun ke dalamnya maka ia termasuk orang yang menzalimi diri sendiri, tertipu dan akhirnya binasa. Jika dia tidak melakukan pandangan berkali-kali terhadap orang yang dikagumi dan usahanya itu meragut benang asmara, pastilah asmara tidak akan kukuh mencengkam jiwanya."
Bernikah dan membina rumah tangga adalah langkah paling baik.
Inilah ubat rindu paling baik. Tidak semestinya bernikah dengan orang yang kita kagumi. Meskipun pernikahan itu dilangsungkan tidak dengan orang dicintai dan diidamkan.
''Renovate'' lah hati itu. Memang benar, dalam perjalana hidup ini, seringakali kita berasa kecewa. Sesuatu yang luput daripada genggaman, keinginan yang tidak tercapai, dan kenyataan yang tidak sesuai dengan harapan. Dan sungguh sangat beruntung, andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkah menuju jalan Al-Rahman. Hidup ini umpama belantara, tempat kita mengejar segala keinginan dan impian. Dan sememangnya manusia diciptakan dengan fitrah sebegitu. Tetapi, bukan semua yang kita inginkan akan tercapai. Sesungguhnya tidak mudah menyedari bahawa apa yang bukan menjadi hak kita tidak perlu kita tangisi.
Bagi mereka yang sedang dilamun cinta, fikirkanlah kembali. Adakah kamu berada di landasan yang benar? Bagi yang tidak, tahniah kepada dirimu. Semoga Allah merahmati kamu. Kamu juga wahai insan yang dilamun cinta. Semoga sama-sama beroleh hidayah-Nya. Bersabarlah wahai diri, segala-galanya sudah tercatat di syurgawi. Siapa dia, di mana dia, dan bila bakal kamu ketahui. Saat dirimu menanti, berdoalah kepada Sang Ilahi agar dijaga hatimu, akidahmu serta imanmu. Dan berdoalah juga kepada Ilahi, agar ''dia'' akan memimpinmu ke syurgawi suatu saat nanti :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan